Podsumowanie roku 2018 oraz prognoza na rok 2019 w ocenie Grupy PSB2019-02-06

Wyniki Grupy PSB ze sprzedaży materiałów budowlanych w 2018 r.

Na koniec 2018 r. Grupę PSB tworzyło 397 firm handlowych, dysponujących łącznie 304 składami materiałów budowlanych, 285 sklepami PSB Mrówka oraz 61 placówkami PSB Profi. W omawianym okresie sieć detaliczna powiększyła się o 16 marketów, zaś 8 hurtowni zostało przekształconych w nowoczesne centra PSB Profi.

Skumulowane przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych całej Grupy PSB osiągnęły w 2018 r. pułap 6,7 mld zł i były o ponad 11% wyższe od osiągniętych w roku poprzednim. Należy jednak podkreślić, że łączne przychody podmiotów tworzących PSB są wyższe o ponad 1 miliard,  pochodzą z tytułu innej działalności, jaką prowadzi spory odsetek naszych partnerów – sprzedaż paliw, nawozów, deweloperka, wykonawstwo, produkcja, transport, hotelarstwo.

Przeciętny partner Grupy PSB (hurtownia, Mrówka, Profi) zwiększył przychody o 9,8% w 2018 r. w stosunku do 2017 r.

Z kolei, całkowite przychody Grupy PSB Handel S.A. (centrali) osiągnęły poziom niemal 2,7 mld zł i były o 13% wyższe niż przed rokiem.

Podsumowanie 2018 roku

1.      W minionym sezonie, przeciętna firma partnera Grupy PSB zwiększyła swoje przychody ze sprzedaży na potrzeby budownictwa o niemal 10%. Dokładnie taką dynamikę krajowego rynku dystrybucji prognozowaliśmy na łamach Głosu PSB przed rokiem.

2.      W roku 2018 nastąpił dalszy wzrost popytu na, od dawna ożywionym,  rynku mieszkaniowym, szczególne rekordy biło budownictwo deweloperskie.

3.      Problemem numer jeden w branży budowlanej były niedobory kadr wykonawczych w stosunku do skali planowanych inwestycji.

4.      Znacząco wzrosły ceny wielu produktów tzw. ciężkiej budowlanki - średnio o ponad 7%. Z kolei produkty służące do utrzymania domów i ogrodów zdrożały o ok. 1,5%.

5.      Nasiliły się opóźnienia w dostawach materiałów wznoszeniowych – ścian i niektórych izolacji termicznych.

6.      Wzrosły ceny usług budowlano-montażowych – różnie w różnych specjalizacjach, ale znacząco bardziej niż ceny materiałów budowlanych.

 

Jaki będzie sezon 2019 dla handlu materiałami budowlanymi?

1.      Ogólna liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto w 2018 roku, osiągnęła wieloletni, co najmniej dwudziestoletni,  rekord. Wyniosła niemal 222 tysiące, tj. o 7,7% więcej niż w także rekordowym 2017 rokiem. Wówczas jednak dynamika wzrostu sięgnęła 16%. Wydane pozwolenia również osiągnęły swoje maksimum od początku obecnego wieku – 257 tysięcy pozytywnych decyzji administracyjnych oznaczało jednak tylko 2,7% wzrost, rok wcześniej owa dynamika sięgnęła pułapu 18%. Wiele wskazuje na to, że w roku 2019 lub najpóźniej w kolejnym sezonie, nastąpi zmiana trendu. Już bowiem w roku 2018 część firm deweloperskich odnotowała spadek sprzedaży mieszkań.

2.      Jednak zeszłoroczna skala i dynamiki wzrostu rozpoczętych inwestycji oraz pozwoleń pozwalają na, w dalszym ciągu, optymistyczną  prognozę sprzedaży  materiałów dla nowo budowanych domów i mieszkań w rozpoczynającym się sezonie.

3.      W końcówce roku 2018 wystąpił dość wyraźny spadek popytu na kredyty mieszkaniowe – trudno jednak o jednoznaczne stwierdzenie,  iż w tym obszarze szczyt koniunktury mamy za sobą.  

4.      Prognozy makroekonomiczne dla Polski są w dalszym ciągu dość optymistyczne, choć gorsze niż przez rokiem – większość ekspertów prognozuje wzrost PKB na poziomie 3,7%, inflację na poziomie 2,15%. Wzrost płac realnych o 6,9%, bezrobocie 5,6%, inwestycje 5,5%, konsumpcja prywatna 3,8%, stopa referencyjna NBP 1,5%.

5.      Rekordowo niskie bezrobocie i spory wzrost płac realnych to istotne czynniki mogące stymulować wydatki konsumentów na bieżące utrzymanie swoich posesji. Jednak z drugiej strony dalsze zmniejszenie liczby dni handlowych może lekko studzić tempo wzrostu tych wydatków.

6.      Potrzeby mieszkaniowe Polaków są ciągle nie zaspokojone – jednak realizacja rządowych programów pomocy w tym zakresie, w minionym roku, nie przyniosła zapowiadanych efektów i nie widać realnych szans na poprawę w roku 2019.

7.      Ceny zasadniczych materiałów budowlanych będą dalej wzrastać, aczkolwiek dużo będzie zależało od cen energii  - w tej chwili trudno tu o miarodajne przewidywania. W dalszym ciągu większych podwyżek należy oczekiwać po stronie usług wykonawczych.

8.      Prognozy koniunktury, formułowane przez firmy wykonawcze, są nadal optymistyczne  – mają duży portfel zleceń na rok 2019 we wszystkich obszarach swoich usług i jednocześnie podkreślają niedostatek wykwalifikowanych  pracowników.

9.      Na tle powyższych przesłanek można szacować, iż tegoroczny popyt na materiały w budownictwie mieszkaniowym indywidualnym wzrośnie o ok. 8-10%.

10.  Grupa PSB będzie dynamicznie rozwijać swoją sieć handlową – w tym roku planujemy otwarcie ok. 30 Mrówek, przyjęcie kilku kolejnych hurtowni budowlanych oraz przekształcenie kilku dotychczasowych składów w nowoczesne centra budownictwa pod nazwą PSB Profi.

Mirosław Lubarski
dyrektor marketingu, członek zarządu
Grupa PSB Handel S.A.