Opis modelu biznesowego

Grupa PSB Handel S.A. jest zrzeszeniem niezależnych firm handlowych prowadzących działalność biznesową na własny rachunek. Grupa wspiera ich interesy wspólną polityką zakupów, marketingiem, szkoleniami oraz udostępnianiem usług zmniejszających stałe koszty prowadzenia biznesu. Podmioty te (po przystąpieniu do Grupy PSB) prowadzą działalność (sprzedaż) we własnym imieniu i na własny rachunek pod logiem Grupa PSB, PSB Mrówka lub PSB Profi.

Centrala PSB negocjuje warunki handlowe z 580 kluczowymi dostawcami na polskim rynku, oferując klientom 440 tys. pozycji asortymentowych. Dodatkowo aby zwiększyć konkurencyjność sieci Grupa oferuje dodatkowo produkty pod marką własną Grupy PSB - ponad 170 grup produktowych dostarczanych przez ok. 140 kontraktowych producentów.

Wzajemne prawa i obowiązki centrali i Partnerów Grupy PSB reguluje Umowa Partnerska.

Obowiązki centrali:

  • Zapewnia bardzo szeroką ofertę asortymentową kluczowych dostawców na polskim rynku.
  • Negocjowanie konkurencyjnych warunków handlowych z dostawcami dla swoich Partnerów.
  • Zapewnia pomoc Partnerom ze strony lokalnego przedstawiciela - Pełnomocnika Zarządu na dany region - w zakresie doradztwa, wsparcia przy organizacji szkoleń, lokalnych działań itp. 
  • Realizuje ogólnopolskie kampanie reklamowe promujące kanały dystrybucji należące do Grupy PSB Handel SA.
  • Przygotowuje dla swoich Partnerów gotowe rozwiązania związane z zarządzaniem firmą i finansami oraz komunikacją marketingową
  • Prowadzi komunikację handlowa i marketingowa z wykorzystaniem poczty elektronicznej oraz własnych wydawnictw.
  • Realizuje dla partnerów szkolenia produktowe oraz z zakresu zarządzania, finansów, marketingu.
  • Doradza swoim Partnerom z zakresu efektywności prowadzenia biznesu.
  • Pomaga w zakupie usług ułatwiających prowadzenie biznesu – paliw, energii elektrycznej, telefonów, transportu.
  • Dostarcza raporty, analizy rynku oraz bieżące informacje związane z ofertą handlową i marketingową. 

Obowiązki Partnerów:

  • Rozwijanie sprzedaży towarów oferowanych przez centralę – w tym pod marką PSB.
  • Oznakowanie własnego punktu handlowego, zgodnie z przygotowanym przez centralę Katalogiem Identyfikacji Wizualnej PSB.
  • Udział w akcjach marketingowych przygotowanych przez centralę.
  • Uczestnictwo w szkoleniach.
  • Korzystanie z doradztwa biznesowego
  • Budowanie dobrego wizerunku Grupy w swoim regionie.
  • Przekazywanie do centrali informacji o wynikach sprzedaży.

Powyższe zasady nawiązują do podobnych uregulowań innych sieci europejskich, które Spółka poznała dzięki przystąpieniu w 1999 r. do federacji Euro-Mat, zrzeszającej 19 podobnych do PSB grup zakupowych z 17 krajów. Doświadczenia i rozwiązania organizacyjne największych z nich wykorzystywane są zarówno przez centralę PSB, jak i przez poszczególnych Partnerów.

Wyróżnienia i nagrody

Grupa PSB w ciągu 2 dekad otrzymała szereg nagród i wyróżnień. Do najważniejszych należą: Godło Promocyjne Teraz Polska, Złota Statuetka Lidera Polskiego Biznesu, Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich, Dystrybutor Roku, Lider Regionu Świętokrzyskiego, Polski Herkules, Nagroda Gospodarcza Prezydenta RP, Superbrands.