Jaki był rok 2016 i jaki będzie rok 2017 ?

luty 2017

Od wielu lat, na łamach rozpoczynającego dany rok Głosu PSB, dzielimy się z czytelnikami refleksją nad minionym sezonem i próbą ogólnej prognozy tego, co budowlaną społeczność może czekać w nadchodzących 12 miesiącach.
W naszej branży, niemal co roku, pogoda, zmiany cen czy ogólne nastroje społeczne i sytuacja polityczna mają istotny wpływ na jej ostateczną kondycję. Mimo tych trudności, po raz kolejny, w oparciu o dane makroekonomiczne oraz opinie wielu przedsiębiorców staramy się nakreślić spodziewany trend nadchodzących zmian.
Zanim sformułujemy prawdopodobny, naszym zdaniem, scenariusz sytuacji w sektorze budownictwa mieszkaniowego, spójrzmy bliżej na to, co działo się w nim przez ostatnie 12 miesięcy.

Jak kształtował się popyt

Dystrybucja materiałów budowlanych, jak każda branża, cechuje się swoistą sezonowością. Od lat przebieg rocznych linii sprzedaży jest dość podobny – przychody placówek w miesiącach zimowych (styczeń-luty) są 2–2,5-krotnie niższe niż w szczycie sezonu (lato i wczesna jesień). Są jednak pewne różnice pomiędzy zachowaniami klientów budujących oraz tych, którzy utrzymują swoje posesje. W detalu miesiącem o najwyższej sprzedaży jest zazwyczaj lipiec, choć w tym roku podobnie wysoki poziom popytu trwał od kwietnia do sierpnia. Drugą cechą jest rokroczny skok sprzedaży w grudniu w stosunku do listopada. Z kolei w kanale hurtowym notowaliśmy stały, dość dynamiczny wzrost sprzedaży od stycznia do kwietnia, po nim czteromiesięczne, nieznaczne wahania popytu z jego apogeum we wrześniu i ponownie jednolity, ale wolniejszy spadek aż do grudnia. Wykres 1 odzwierciedla podobieństwa i różnice oraz skalę popytu w obu kanałach sprzedaży Grupy PSB w latach 2015–2016.
W roku 2016 sprzedaż firmy będącej partnerem Grupy PSB wzrosła średnio o 7,3%. Ponieważ większość firm prowadzi market Mrówka, a część przekształciła swoje hurtownie w centra budowlane pod marką Profi, możemy pokazać jak przeciętnie radziły sobie te typy placówek. W składzie Grupy PSB roczne przychody wzrosły średnio o 4,5%, a w PSB-Profi o 5,2%. W markecie Mrówka dodatnia dynamika sprzedaży była niemal dwukrotnie wyższa – wzrost o 9,6%. Różnice efektów pomiędzy formami placówek w poszczególnych miesiącach przedstawia wykres 2. Jak widać trendy dynamik popytu są podobne w obu kanałach sprzedaży.

Ceny – kilku procentowe różnice

Rzut oka na wykres 3 wskazuje, że ruchy cen zdecydowanej większości materiałów wahały się w granicach +7 i –5%. Spośród analizowanych 17 grup asortymentowych w 12 miał miejsce wzrost cen w ciągu roku. Przy czym najbardziej zdrożały narzędzia i sprzęt budowlany - o ok. 10%. Ceny instalacji wzrosły o prawie 7%, gazobetonów oraz farb, lakierów, tapet o ok. 6%. Reszta produktów podrożała o 2–4%. Ceny bram, ogrodzeń i drewna wzrosły jedynie minimalnie – do 1%. Nie zmieniły się ceny kostki brukowej. Z kolei staniał cement i wapno o niecały 1%, izolacje termiczne o 2%, chemia budowlana o ponad 4%, zaś izolacje wodochronne o 5%.
Na wykresie widać, że największe spadki cen wystąpiły wiosną (głównie w okresie od marca do maja), a największe wzrosty pojawiły się w drugiej połowie roku.

Sprzedaż Centrali wg grup produktowych – różnice pomiędzy detalem i hurtem

W dalszym ciągu w rankingu dynamiki sprzedaży centrali PSB, przoduje asortyment związany z utrzymaniem domu i jego otoczenia (wykres 4), który dostępny jest w ponad 230 detalicznych sklepach PSB-Mrówka.
Liderami w minionym roku były: ogród, otoczenie domu, dekoracje oraz oświetlenie, elektryka, których sprzedaż wzrosła o ponad 30%. Niewiele mniejszą dynamikę (ok. 27%) uzyskały narzędzia oraz płytki, łazienki i kuchnie. Kolejna grupa towarów wzrosła o ok. 12–17% są to: farby, lakiery; instalacje, ogrzewanie; wykończenia oraz ściany, kominy. Najmniej wzrosła sprzedaż dachów, rynien oraz suchej zabudowy (o ok. 1–3%). Spadek sprzedaży, w ujęciu wartościowym, zanotowaliśmy jedynie w izolacjach wodochronnych (–6%) oraz cemencie (–15%).
Zaznaczyć należy, że opisane trendy dotyczą dynamiki sprzedaży centrali PSB do składów i marketów Mrówka, tym samym tylko pośrednio oddają rzeczywisty popyt na rynku wśród klientów ostatecznych.

Wstępne wyniki Grupy PSB

Na koniec 2016 r. Grupę PSB tworzyły 364 firmy handlowe, dysponujące łącznie 411 składami materiałów budowlanych, 232 sklepami PSB-Mrówka oraz 50 centrami budownictwa PSB-Profi. W omawianym okresie sieć detaliczna powiększyła się o 24 markety, zaś 7 hurtowni zostało przekształconych w nowoczesne centra PSB-Profi.
Wstępnie szacowane, skumulowane przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych całej Grupy PSB osiągnęły w 2016 r. pułap 5,7 mld zł i były o 9% wyższe od osiągniętych w roku poprzednim. Należy jednak podkreślić, że łączne przychody podmiotów tworzących PSB są wyższe o ok. 1 miliard pochodzą z tytułu innej działalności, jaką prowadzi spory odsetek naszych partnerów – sprzedaż paliw, nawozów, deweloperka, wykonawstwo, produkcja, transport, hotelarstwo.
Warto zauważyć, że 75% partnerów PSB odnotowało wzrosty, zaś w 25% podmiotów nastąpiły spadki przychodów. Jednocześnie należy przypomnieć, że w roku 2015 proporcje te wyglądały następująco: 62/38, a wcześniej były jeszcze gorsze 54/46.
Od wielu lat obserwujemy lepszą sytuację w segmencie związanym z remontami oraz utrzymaniem domów. Tak było i w 2015 r. – przychody całej sieci detalicznej, w wyniku wzrostu popytu oraz uruchomienia nowych placówek, wzrosły aż o 20%, osiągając poziom 1,5 mld zł. Z kolei, całkowite przychody centrali – Grupy PSB S.A., osiągnęły poziom niemal 2,2 mld zł i były najwyższe w dotychczasowej historii firmy.

Podsumowanie

1. W minionym sezonie, przeciętna firma partnera Grupy PSB zwiększyła swoje przychody ze sprzedaży na potrzeby budownictwa o ponad 7%. Jednak najmniejsze hurtownie w dalszym ciągu radziły sobie słabiej na rynku, notując zaledwie ok. 2% wzrost przychodów. Ten trend obserwujemy od dłuższego czasu.
2. Rok 2016 dla budownictwa indywidualnego był nieco bardziej łaskawy niż poprzedni sezon. Dodać należy, iż remonty i wykończenia mieszkań (zwłaszcza deweloperskich) były znaczącym motorem popytu.
3. Trwa wzrostowy trend wydatków w budżetach rodzinnych na cele związane z utrzymaniem - stąd niemal 10% dynamika przychodów w Mrówkach. Częściowo na ten efekt wpłynęły środki z programu 500+.
4. Opóźnienia w regulowaniu zobowiązań przez firmy budowlane wobec hurtowni są stałym elementem naszej branży.
5. Niestety w dalszym ciągu największą zmorą uczciwie działających firm kupieckich jest szara strefa w tym sektorze.
6. Zjawiskiem, które przybrało znaczące rozmiary w 2016 roku były problemy kadrowe zarówno w sektorze usług wykonawczych jak i handlu oraz produkcji.
7. Wzrosły ceny usług budowlano-montażowych – różnie w różnych specjalizacjach, ale znacząco bardziej niż ceny materiałów budowlanych.

Jaki będzie sezon 2017 dla handlu materiałami budowlanymi ?
Poprzedni

Montaż płytek w pomieszczeniach o podwyższonej wilgotności

Montaż płytek w pomieszczeniach o podwyższonej wilgotności
Następny
Budownictwo mieszkaniowe w sezonie 2017

Budownictwo mieszkaniowe w sezonie 2017

123