Jak dobrać i fachowo zamontować bramę garażową?

wrzesień 2019

Proste bryły z dużymi, zintegrowanymi z głównym budynkiem, garażami – tak wyglądają domy jednorodzinne budowane zgodnie z aktualnymi architektonicznymi trendami. Ważnym elementem wizualnej harmonii są w tych projektach bramy garażowe. Wybierając je, musimy jednak pamiętać, by wpisując się w estetykę elewacji, stanowiły zarazem funkcjonalne, bezpieczne i ciepłe zamknięcie.

Takie są oczekiwania świadomych inwestorów. Połączony z domem garaż staje się bowiem jego poszerzeniem, warsztatem, w którym majsterkujemy, uprawiamy hobby, czy miejscem gdzie przechowujemy rowery lub sprzęt sportowy. Nowoczesny design powinien więc łączyć się tu z funkcjonalnością i bezpieczeństwem oraz bardzo dobrą izolacyjnością termiczną. Wybór bramy garażowej trzeba zatem dobrze przemyśleć.

Brama segmentowa Brama segmentowa

CIEPŁA ZNACZY DOBRZE USZCZELNIONA

W garażu umieszczonym w bryle budynku, który przylega do części mieszkalnej musimy maksymalne ograniczyć nieuniknione straty ciepła powstające podczas jego otwierania. W tym celu powinniśmy dobrze zaizolować przylegające do niego ściany i sufit oraz zamontować drzwi do części mieszkalnej o niskiej przenikalności ciepła. Ale najważniejsza będzie tu dobrze ocieplona brama segmentowa. Dużą popularnością cieszą się bramy zbudowane z segmentów o grubości 42 mm. Bardziej wymagający inwestorzy, którym zależy na utrzymaniu nieco wyższej temperatury powietrza w garażu, znajdą na rynku jeszcze cieplejsze rozwiązania. Mogą to być np. bramy z izolowanymi termicznie segmentami o grubości 67 mm, przy czym istotne jest, że grubość ta zachowana jest na całej ich powierzchni. Współczynnik przenikania ciepła tych bram, które wyposażone zostały w podwójne uszczelki wargowe na łączeniach segmentów oraz w podwójną uszczelkę progową, może wynosić nawet U=1,0 W/(m2K).

Brama segmentowa boczna Brama segmentowa boczna

SPECJALNA OŚCIEŻNICA

Izolacyjność cieplną segmentowych bram garażowych możemy jeszcze podnieść, jeśli do minimum ograniczymy straty ciepła, jakie powstają na styku płyty bramy z ościeżnicą, a także ościeżnicy ze ścianą garażu. Gdy odpowiednio zabezpieczymy te słabe punkty, najskuteczniej zapobiegniemy ucieczce ciepła z garażu. Najlepszym rozwiązaniem jest tu zastosowanie specjalnego zestawu do ościeżnicy. Taki zestaw, składający się z dodatkowych uszczelek na obwodzie bramy oraz z kątownika z tworzywa sztucznego, eliminującego mostek termiczny pomiędzy murem a ościeżnicą, może poprawić termoizolacyjność bramy – nawet o 15%.

PRECYZYJNY MONTAŻ

O zastosowaniu specjalnej ościeżnicy podnoszącej izolacyjność bramy zdecydować musimy jednak już na etapie montażu. Warto pamiętać też, że od precyzyjnego montażu w dużej mierze zależy wieloletnia bezawaryjna i bezpieczna praca bramy.
Aby brama mogła zostać zamontowana we właściwy sposób, należy starannie przygotować otwór. Przede wszystkim powinien on mieć odpowiednie wymiary, a powierzchnie, które będą stykać się z elementami ościeżnicy muszą być idealnie pionowe, tak aby z łatwością przymocować można było do nich elementy boczne ościeżnicy. Idealne wypoziomowanie progu bramy pozwoli natomiast na właściwy montaż ościeżnic bocznych do podłogi.
Do montażu bramy przystępujemy po zakończeniu wszelkich prac murarskich i tynkarskich, po wylaniu posadzki. Jeżeli jednak z jakichś względów – co jak wiemy często się zdarza – prace te nie zostały wykonane przed montażem, należy bardzo dokładnie zabezpieczyć bramę, aby chronić jej powierzchnię przed uszkodzeniem.
Podczas samego montażu najistotniejsze jest precyzyjne połączenie bramy ze ścianą budynku. Koniecznie należy pamiętać, że bramę mocujemy do muru garażu, a nie np. do warstwy styropianu. Bardzo istotne jest też wykonanie solidnego odprowadzenia wody z rejonu uszczelki progowej i elementów ościeżnicy, a także zapewnienie odpowiedniej wentylacji budynku – to najlepsze zabezpieczenie przed ewentualną korozją.
Fachowo i precyzyjnie wykonany montaż bramy w połączeniu z regularnymi przeglądami i profesjonalnym serwisem podczas eksploatacji zapewni jej nawet kilkudziesięcioletnią trwałość.

SPOSÓB NA EFEKT BIMETALICZNY

Ale nawet najbardziej profesjonalny montaż bramy i najwyższa dbałość o nią podczas użytkowania nie wystarczą, by uniknąć efektu bimetalicznego, jeśli garaż położony jest od nasłonecznionej strony. Modne ostatnio duże bramy w kolorze antracytowym szczególnie narażone są na skutki nagrzewania powierzchni. To powoduje łukowate wygięcie segmentów bramy na zewnątrz garażu. Im szersze bramy – tym bardziej się wyginają, co prowadzić może do ich nieszczelności, a nawet blokowania w prowadnicach.
Ale i temu można zaradzić, jeśli szeroka brama fabrycznie wyposażona zostanie w zestaw wzmocnień. Ich montaż musi odbyć się w specjalny sposób w czasie montażu bramy, ale jeszcze przed umieszczeniem paneli w otworze.

NIE TYLKO SEGMENTOWE

Brama segmentowa to najpopularniejsze rozwiązanie. Tam jednak, gdzie w garażu brakuje miejsca pod sufitem, lub gdzie chcemy wykorzystać je na przechowywanie dużych przedmiotów, np. bagażników samochodowych, warto wybrać bramę rolowaną lub segmentową boczną. Bramy rolowane oferowane są w wersji rolowanej do wewnątrz, jak i na zewnątrz. To drugie rozwiązanie idealnie sprawdza się w garażach o mniejszej wysokości naproża i/lub z niewielką ilością miejsca po bokach. Bramy boczne są także doskonałym rozwiązaniem w sytuacji, gdy brama stanowi jedyne wejście do garażu, a garaż służy jako miejsce przechowywania często używanych rowerów czy motocykla – posiadają bowiem funkcję częściowego otwarcia – np. tylko na szerokość umożliwiającą wygodne wyprowadzenie jednośladu. W garażach wolnostojących, które nie wychodzą bezpośrednio na drogę czy ulicę można zamontować niedrogie bramy uchylne.

WAŻNE ELEMENTY MONTAŻU BRAMY SEGMENTOWEJ

Mierzenie przekątnej przy montażu ościeżnicy Mierzenie przekątnej przy montażu ościeżnicy
Mierzenie przekątnej przy montażu prowadnic poziomych Mierzenie przekątnej przy montażu prowadnic poziomych
Montaż segmentów Montaż segmentów
Montaż segmentów Montaż segmentów

OGÓLNE ZASADY DOBREGO MONTAŻU BRAMY GARAŻOWEJ

1. Do montażu bramy przystępujemy po zakończeniu wszystkich prac murarskich i tynkarskich, kiedy wylana została już posadzka.
2. Staranne przygotowanie otworu. Powierzchnie, do których mocowane będą elementy boczne ościeżnicy muszą być idealnie pionowe, a posadzka dobrze wypoziomowana, tak by między nią a dołem bramy nie powstała szczelina.
3. Dokładny pomiar otworu. Należy wymierzyć jego szerokość i wysokość, wysokość nadproża wewnątrz garażu – od krawędzi górnej otworu do stropu, a także wymiary tzw. węgarków – odległość bocznej krawędzi otworu do ściany bocznej, która powinna wynosić co najmniej 10 cm. Rozmiar „zamówieniowy” powinien odpowiadać rozmiarowi otworu. Brama segmentowa powinna być zamontowana za otworem, czyli od środka garażu.
4. Jeśli montujemy bramę z napędem, przed montażem do garażu należy doprowadzić zasilanie. Musimy także uwzględnić przestrzeń na elementy napędu.
5. Szczegóły montażu zależą od typu bramy, dlatego należy stosować się do załączonej instrukcji.
6. Warto sprawdzić czy dostarczona brama zawiera wszystkie elementy, a jej wymiary są zgodne z wymiarami ościeża.
7. Podczas samego montażu najistotniejsze jest precyzyjne połączenie bramy ze ścianą budynku. Należy pamiętać, że bramę mocujemy do muru garażu, a nie np. do warstwy styropianu.
8. Ważne jest wykonanie solidnych odprowadzeń wody z rejonu uszczelki progowej i elementów ościeżnicy, a także zapewnienie odpowiedniej wentylacji.

Autor Michał Simon
Autor Michał Simon
Stanowisko - dyrektor sprzedaży w firmie HORMANN Polska
Następny
Jak wybrać i dobrze wykonać ogrodzenie?

Jak wybrać i dobrze wykonać ogrodzenie?