Montaż bram garażowych – głos fachowca

wrzesień 2019
Marcin Frydrych, właściciel El-Bram i Adam Tomczak, współwłaściciel Budpolu w ekspozycji hurtowni. Marcin Frydrych, właściciel El-Bram i Adam Tomczak, współwłaściciel Budpolu w ekspozycji hurtowni.

Rekord, jakim może się pochwalić, to pięć bram garażowych zamontowanych w jeden dzień. – Ale warunki były wyjątkowo sprzyjające. Garaże w szeregowcu, obok siebie, otwory starannie wykonane przez brygadę budowlaną, wszystkie elementy przygotowane do instalacji. Na co dzień tak szybko pracować się nie da. Najczęściej montuję w ciągu dnia jedną bramę, niekiedy dwie.
Marcin Frydrych zajmuje się montażem bram garażowych od 20 lat. W 1993 r. ojciec pana Marcina – Jerzy Frydrych otworzył Zakład Usługowo- Produkcyjno-Handlowy Elpod. Zajmował się m.in. montażem bram garażowych i remontami. Parę lat później w rodzinnej firmie zaczął pomagać syn. Obecnie pan Marcin ma swoją Firmę Usługową El–Bram w Zakępiu koło Łukowa.

Godz. 7:30 – wyładunek bramy UniPro, od lewej Marcin Frydrych. Godz. 7:30 – wyładunek bramy UniPro, od lewej Marcin Frydrych.

NAJWAŻNIEJSZE CZYNNOŚCI WIDZIANE W OBIEKTYWIE

Jesteśmy we wsi Skoki koło Radzynia Podlaskiego. Klient chce zainstalować w nowo zbudowanym wolnostojącym garażu bramę segmentową.
Godzina siódma trzydzieści, rozładunek pojazdu dostawczego firmy Budpol z Łukowa, przeniesienie z samochodu zapakowanej bramy UniPro do garażu. –105 kilo, dla wprawnego nic ciężkiego.
Kilka minut zajmuje dokładne sprawdzenie zawartości ładunku, czy wszystko zgadza się z dokumentacją, czy na palecie są wszystkie elementy.
Pierwsza ważna czynność to zakładanie uszczelek, włożenie ich do prowadnic.
Nie zajmuje dużo czasu, ale wymaga dokładności – podobnie zresztą jak każda inna praca przy montażu bram. Obowiązuje precyzja, wszystko musi być zgodne z instrukcją producenta, którym w tym przypadku jest firma Wiśniowski. Ale równie surowe wymagania nakładają na montażystów bram segmentowych inni renomowani producenci, wśród nich np. Hörmann, marka też dobrze znana firmie El-Bram. Od precyzyjnego montażu w dużej mierze zależy wieloletnia bezawaryjna i bezpieczna praca bramy.
Po godzinie dziewiątej dokumentuję zdjęciami montaż prowadnic pionowych i poziomych bramy. Wcześniej ma miejsce skręcanie ramy bramy, wyznaczane są miejsca mocowania w ścianach i do sufitu (w naszym przypadku krokrokwi), wiercone otwory, do których przykręcane będą prowadnice.
Zanim w obiektywie aparatu zobaczę montaż trzeciego panelu bramy (o godzinie dziesiątej trzydzieści) wszystkie prowadnice, poziome też, będą zamontowane, bez nich żaden panel, zaczynając od pierwszego, nie mógłby być instalowany. Dziesiątki czynności. Różne narzędzia z wymiennymi końcówkami roboczymi. Najczęściej akumulatorowe.
Dochodzi jedenasta dwadzieścia – dokumentuję zdjęciem czynność naciągu sprężyn skrętnych, zamontowanych jakiś czas wcześniej na górze prowadnic pionowych. Dowiaduję się, że używane do tego narzędzie nazywane jest „pałką do naciągu sprężyn”.
Godzina jedenasta czterdzieści – pan Marcin montuje napęd bramy, jej serce. Najnowszy model – Moto. Klient i ja słyszymy przy okazji, jakie ma możliwości. Moto umożliwia m.in. sterowanie nadajnikami oraz podłączenie fotokomórek, dodatkowej lampy sygnalizacyjnej i przycisku ręcznego sterowania. Dzięki możliwości uzupełnienia napędu o dedykowaną baterię awaryjnego zasilania, może on zostać uruchomiony również w przypadku braku energii elektrycznej.
Dosłownie w samo południe, po próbach ręcznego uruchomienia bramy i korzystania z automatycznego napędu – wszystko gra – pan Marcin przystępuje do sprzątania i pakowania narzędzi, drabin, wszystkiego co było przydatne przy montażu bramy. Za dwie godziny chciałby spotkać się z kolejnym klientem, zainteresowanym instalacją bramy, tym razem firmy Hörmann.

Godz. 8:10 – wkładanie uszczelek do prowadnic bramy garażowej. Godz. 8:10 – wkładanie uszczelek do prowadnic bramy garażowej.

JAKI TO INTERES?

Rozwojowy – odpowiada właściciel El-Bram. – I to już od kilku lat. Dawniej zdarzały się zimowe przestoje, trzeba było szukać innych zajęć. Ale od kiedy nastała dosłownie moda na markowe bramy garażowe, korzystająca z bogatej oferty naprawdę znakomitych producentów, nie mogę podołać wszystkim zamówieniom. Wystarczy, że w jakiejś miejscowości ktoś zamknie wjazd do swojego garażu bramą segmentową, zaraz sypią się zapytania o możliwość montażu od sąsiadów. Bliskich, ale i z drugiego końca wsi.
Bramę garażową wybiera się biorąc pod uwagę cenę, przede wszystkim jednak funkcje, które ma spełniać, ważne jest bezpieczeństwo korzystania z niej, odpowiednia izolacyjność termiczna, estetyka. Coraz częściej duże znaczenie ma wzornictwo, kolorystyka paneli, przetłoczenia. Coraz bardziej „wypasiona” jest automatyka bram.
Dodatkowym atutem El-Bram jest wykształcenie właściciela firmy – Marcin Frydrych jest z zawodu elektrykiem, studiował też zarządzanie i marketing.

Godz. 9:10 – montaż prowadnic. Godz. 9:10 – montaż prowadnic.

W SYMBIOZIE Z MRÓWKĄ

Najczęściej klient trafia do El-Bram za pośrednictwem sklepu PSB Mrówka w Łukowie. Tam kupuje bramę garażową, z reguły pytając o wykonawcę montażu. Personel Mrówki z reguły poleca sprawdzonego wykonawcę – pana Marcina. Zdarza się jednak odwrotnie, że klient kontaktuje się najpierw z El-Bram, wtedy Marcin Frydrych informuje go, że najkorzystniej kupi dobrą bramę do garażu w Mrówce w Łukowie, lub poleca inne firmy, które z nim współpracują. Wielu klientów korzysta z usług El-Bram wielokrotnie. – Nie z powodu reklamacji. Najczęściej klient decyduje się na bramę garażową w nowo wybudowanym domu. Za rok chce mieć automat do bramy wjazdowej na posesję. Mija rok-dwa i zgłasza się, żebym zamontował w dużym garażu wolnostojącym dwie bramy garażowe.
Ceny bram segmentowych są zróżnicowane. Najtańsza, jaką montował pan Marcin, kosztowała klienta 2 tys. zł (nie markowa). Najdroższa (od renomowanego producenta) – 15 tys. zł.
Brama UniPro instalowana w Skokach miała 2,5 metra szerokości i była wysoka 2,25 metra. Czas montażu takich i podobnych bram to 4,5–5,5 godziny. Niekiedy pan Marcin montuje bramy przemysłowe: np. 4,5–4,5 m szerokie i wysokie. W tym przypadku praca zajmuje kilkanaście godzin.
Pytam, czy El-Bram czuje na plecach oddech konkurencji? – Trzy lata temu nie czułem. Ale obecnie oferuje montaż coraz więcej firm. W samym Łukowie jest kilka.

Godz. 10:30 – składanie paneli bramy. Godz. 10:30 – składanie paneli bramy.
Godz. 11:20 – naciąganie sprężyny skrętnej. Godz. 11:20 – naciąganie sprężyny skrętnej.
Godz. 11:40 – montaż automatu bramy. Godz. 11:40 – montaż automatu bramy.
Godz. 12:00 – brama działa. El-Bram może jechać do następnego klienta. Godz. 12:00 – brama działa. El-Bram może jechać do następnego klienta.
Adam Tomczak i Marcin Frydrych w oddziale Budpolu. Każdy model bramy trzeba dokładnie obejrzeć. Adam Tomczak i Marcin Frydrych w oddziale Budpolu. Każdy model bramy trzeba dokładnie obejrzeć.

Pełny zakres pracy El-Bram obejmuje: bramy garażowe, segmentowe, uchylne, rolowane oraz automatykę do bram wjazdowych. Firma zaopatruje się niemal we wszystkie materiały w sklepie PSB Mrówka w Łukowie.
Firma Budpol powstała w Łukowie w 1994 r. W 2001 r. właściciele firmy, panowie Adam Tomczak i Grzegorz Kędzierski przystąpili do Grupy PSB. Obecnie Budpol dysponuje trzema obiektami: sklepem PSB Mrówka (2,5 tys. m2, w tym 600 m2 salon łazienek), hurtownią materiałów budowlanych (1,2 tys. m2 hala plus 7 tys. m2 plac składowy), oddziałem sklepu PSB Mrówka z asortymentem ogrodzeń i bram. Budpol zatrudnia 50 osób. Około 80% swoich zakupów realizuje za pośrednictwem centrali Grupy PSB, ale w asortymencie sklepu PSB Mrówka jest to 90%, a w dziale ogrodzenia i bramy niemal 100%. Producentem oferowanych przez Budpol ogrodzeń i bram jest firma Wiśniowski, a bram garażowych firma Hörmann. W grupie największych dostawców jest także firma Śnieżka. 

Mirosław Ziach

Poprzedni

Budownictwo mieszkaniowe – zmiana trendu

Budownictwo mieszkaniowe – zmiana trendu
Następny
Atlas  - Super biała gładź polimerowa GTA

Atlas - Super biała gładź polimerowa GTA