Wykończenia wnętrza poprzez malowanie od zawsze wzbudzało niesamowite emocje, które właściwe są efektem planów czy wyobrażeń związanych z wyglądem danego pomieszczenia, koloru ścian. I towarzyszą one niezależnie od tego czy malowanie dotyczy nowych ścian czy też tych do przemalowania, remontu.
			
				
			
			
		
			
				
			
			
		RODZAJ POMIESZCZEŃ DO MALOWANIA
 
Emocje bardzo często poparte są poprzednim 
stanem i kondycją pomieszczenia 
i w zależności od jego rodzaju 
generują różne etapy prac przygotowawczych. 
Poniżej klasyczny podział pomieszczeń 
ze względu na ich stan i kondycje 
podłoża:
 
1. pomieszczenie nowe – w tym przypadku 
podłoże jest stabilne i wystarczy 
zastosować zestawy gruntów wg zaleceń 
producenta i docelowo wybrać wyroby 
nawierzchniowe.
 
Zestaw produktów: preparaty polimerowe 
tzw. „mleczka”, gładź (polimerowa 
lub gipsowa), emulsja podkładowa, farby 
nawierzchniowe – do sufitu specjalnie 
dedykowana farba emulsyjna np. antyrefleksyjna 
– do ścian farba o parametrach 
użytkowych np. plamoodporna,
 
2. pomieszczenie do przemalowania – 
generują najmniej pracy, natomiast konieczne 
jest sprawdzenie stanu podłoża, 
umycie powierzchni i ewentualne zastosowanie 
emulsji podkładowej.
 
Zestaw produktów: mydło malarskie, 
emulsja podkładowa, masy naprawcze 
(ubytki i defekty na podłożu), wyroby 
nawierzchniowe w postaci farb dedykowanych 
wg pomieszczenia i użyteczności (podobnie jak w przypadku pomieszczeń 
nowych),
 
3. pomieszczenie do remontu  – wiąże 
się z większym nakładem prac przygotowawczych 
– w zależności od rodzaju 
podłoża i jego stanu, prace mogą pójść 
łatwo albo prace będą wymagały kilku 
etapów czynności, które przysporzą 
kosztów i prac przygotowawczych.
 
Zestaw produktów: preparaty polimerowe 
tzw. „mleczka”, masy naprawcze 
o wyższych parametrach wytrzymałościowych, 
gładzie (polimerowe lub gipsowe), 
emulsje podkładowe – zestaw emulsji 
nawierzchniowych (sufit, ściana). 
Uwaga – przypadek renowacji pomieszczenia 
wymaga rzetelnej oceny podłoża 
i właściwego doboru oraz kolejności 
prac. Jednym słowem należy zdawać sobie 
sprawę, że „buduje się” jakość podłoża 
i stanowi on mocny fundament nawet 
na przyszłe przemalowania. 
Powyższe pomieszczenia pomimo naturalnych 
różnic pomiędzy nimi, w kontekście 
przede wszystkim prac i etapów 
przygotowania, łączą takie działania jak: 
malowanie, aranżacja oraz na pewno zadowolenie 
z efektu końcowego.
MALOWANIE NOWOCZESNE
 
Dawniej wykonawca/malarz odgrywał 
ważną rolę nie tylko z zasady wykonania, 
ale również jako postrzegania go jako 
profesjonalnej osoby, posiadającej wiedzę 
i doświadczenie. 
Obecnie, dzięki inspiracjom znajdującym 
się na portalach społecznościowych, 
w gazetach, sklepach farbiarskich czy też 
dzięki projektantom wnętrz, łatwiej jest 
dokonać wyboru produktów. Pozostaje 
tylko sprawa wykonania. Na pewno 
część z nowoczesnych form dekoracji 
opracowane są do nawet samodzielnego 
wykonania, ale mimo wszystko pewność 
zyskuje się poprzez powierzenie wykonania 
profesjonaliście.
 
Nowoczesne formy wymalowań pomieszczeń 
zależą przed wszystkim od kreatywności osób które je planują. Dzielą 
się na dekoracje cienkowarstwowe lub 
strukturalne, które z zasady są bardzo 
trwałe i bezpieczne w użytkowaniu. 
Można powiedzieć że pod względem wizualnym 
wpisują się w gusta inwestora, 
nadają bardzo niepowtarzalny charakter 
i są oryginalne (pomimo podobieństw są 
same w sobie zaprojektowane dla danego 
pomieszczenia).
			
				
			
			
		PRZYKŁADY NOWOCZESNYCH EFEKTÓW MALARSKICH
 
Efekt cienkowarstwowy – jeden kolor, 
różny połysk 
 
Opis – efekt wykonany za pomocą wysokiej 
jakości farb emulsyjnych w wybranym 
kolorze z wykorzystaniem różnic 
połysku i odcieni tych farb.
 
Efekt wizualny – zaaranżowane pasy lub 
figury na powierzchni ścian i sufitu poprzez 
naturalne lub sztuczne oświetlenie 
nadają oryginalność dekoracji – subtelne 
i bardzo indywidulane.
 
Trudność wykonania – mała, potrzebne 
są dobre taśmy malarskie.
 
Sposób wykonania – maluje się całość 
farbą np. bardziej matową 2 warstwy, 
po jej wyschnięciu planuje się szerokość 
pasów, należy okleić taśmą malarską, nanosić 
farbę mniej matową. Efekt ten nie 
wymaga specjalnych umiejętności malarskich 
– ważne aby zachować właściwe 
czasy wysychania poprzednich warstw 
farby, stosować ten sam rodzaj wałka 
malarskiego aby uzyskać tą samą „fakturę” 
farb.
 
Zagrożenia – nierówne podłoża i zły 
dobór taśm malarskich, co prowadzi do 
nieestetycznych, nieostrych krawędzi.
			
				
			
			
		Efekt cienkowarstwowy 
– zmiana geometrii pomieszczenia
 
Opis – efekt wykonany za pomocą wysokiej 
jakości farb emulsyjnych w dobranych 
harmonijnie lub kontrastowo 
kolorach.
 
Efekt wizualny – zadaniem zaaranżowanych 
obszarów kolorystycznych jest 
zmiana optyczna geometrii pomieszczenia, czasem te trudno „ustawialne” zyskują 
bardzo oryginalny, odważny a zarazem 
nowoczesny kształt, formę.
 
Trudność wykonania – mała, potrzebne 
są dobre taśmy malarskie, plan układu 
kolorów.
 
Sposób wykonania  – najlepiej po wyznaczeniu 
linii granicznych kolorów pomalować 
„z nadmiarem” kolor największego 
pola – kolor dominujący, zgodnie 
z zaleceniami wybranej marki farby – 
musi być w pełni pokryta powierzchnia. 
Na wyschniętym podłożu w wyznaczonych 
miejscach okleja się taśmą malarską, 
nanosi się w taki sam sposób kolejną 
farbę (inny kolor) – w tego typu aranżacji 
kluczowe jest planowanie kolejności nanoszenia 
kolorów – kolory o podobnych 
odcieniach można nanosić jedne na drugi, 
zaczynając od najjaśniejszego.
 
Zagrożenia – nierówne podłoża i zły 
dobór taśm malarskich, co prowadzi 
do nieestetycznych, nieostrych krawędzi 
oraz brak oceny kondycji podłoża – 
w przypadku tzw. renowacji.
			
				
			
			
		Efekt strukturalny – beton i metal
 
Opis  – efekt wykonany za pomocą dostępnych 
farb, mas strukturalnych imitujących 
beton architektoniczy.
 
Efekt wizualny – zawsze modny i elegancki 
efekt betonowej ściany, doprowadzony 
do maksimum piękna samego zamysłu 
– betonu, zaprojektowany w formie 
indywidualnych figur z podkreśleniem 
metalicznych fug. W związku z tym, że 
masę nanosi się grubiej niż farbę emulsyjną, 
wykorzystuje się ten fakt aranżując 
efekt na np. nierówne ściany.
 
Trudność wykonania – średnia, wymagane 
umiejętności pracy z pacą, wymagane 
dobre planowanie kolejności prac 
i zastosowanie dobrych taśm malarskich.
 
Sposób wykonania – wyznaczenie 
miejsc w których będą metaliczne fugi, 
poprzez oklejenie taśmami malarskimi, 
wymalowanie fug farbą metaliczną, po 
jej wyschnięciu ponowne naklejenie taśmy 
malarskiej, do wybranej szerokości 
metalicznej fugi np. 2 cm. Całość gruntuje się podkładem szczepnym pod masę 
betonową, następnie wykonuje się strukturę 
dekoracyjną – uwaga: przy podsychaniu 
efektu odrywa się taśmę. Niektóre 
systemy tego typu dekoracji wymagają 
zastosowania dodatkowo lakieru zabezpieczającego 
– wykonuje się tą czynność 
na samym końcu.
 
Zagrożenia – brak oceny stabilności 
podłoża i koniecznych przerw technologicznych 
pomiędzy nanoszeniem 
warstw podkładowych, farb metalicznych 
a masą betonową. A brak doświadczenia 
w wykonywaniu tego typu dekoracji 
daje nieestetyczną strukturę.
			
				
			
			
		Efekt metaliczy – perłowo aksamitny
 
Opis – efekt wykonany za pomocą farb, 
mas strukturalnych zawierających metaliczne 
wypełniacze, o dopasowanym indywidualnym 
kolorze.
 
Efekt wizualny – metaliczna poświata 
wynikająca z formy produktu, zależnie od 
wybranego narzędzia dająca możliwość 
subtelnych tj. delikatnych lub przestrzennych 
(grubszych) warstw, tworzy matowo 
metaliczne odbicia – świetny efekt 
aby wykorzystać nowoczesną aranżacje 
oświetlenia – sztucznego i naturalnego.
 
Trudność wykonania – mała, w przypadku 
grubszych aranżacji wymagana 
jest umiejętność pracy z pacą, zasadniczo 
zastosowany produkt umożliwia łączenie 
kolejno wykonywanych metrów kwadratowych 
bez stresu i konieczności tzw. 
nieprzerwanej pracy. Dodatkowo istnieje 
możliwość miejscowych poprawek na 
już wykonanej powierzchni. Bezstresowe 
wykończenie ścian i nawet sufitów.
 
Sposób wykonania  – na zagruntowane 
podłoże pacą nanosi się masę w wybranym 
kolorze – masę nanosi się w różnych 
kierunkach, starając się aby jednocześnie 
ją wygładzić – pracuje się na mniejszych 
powierzchniach. Kolejne fragmenty tej dekoracji wykonuje się w taki sam sposób, 
łącząc je ze sobą. Zwykle do uzyskania 
prawidłowego efektu konieczne jest 
naniesienie kolejnej warstwy – w tym 
przypadku niektórzy producenci zalecają 
dodatkowe wygładzenie naniesionej 
perłowej powłoki, poprzez wygładzenie w różnych kierunkach – w ten sposób 
podkreśla się perłowe refleksy.
 
Zagrożenia – brak oceny stabilności 
podłoża (szczególnie tych odnawianych).
			
				
			
			
		Efekt surowo nanoszonych pasów
 
Opis – efekt wykonany za pomocą farb 
emulsyjnych o różnej harmonijnej, kontrastowej 
lub przypadkowej kolorystyce.
 
Efekt wizualny – główną rolę odgrywają 
kolory i ich sposób nanoszenia. Ważne 
aby były to farby, które już po jednej 
warstwie pokryły powierzchnie. Surowy 
efekt podkreślają krawędzie farby po naniesieniu 
warstw farby wałkiem malarskim. 
Bardzo odważny i kreatywny efekt 
świetnie nadający się na wyróżnienie 
np. całej ściany pomieszczenia – oderwany 
od zasad „estetyki” krawędzi. 
Pasy, jako element dekoracji, mogą 
„optycznie” zmieniać pomieszczenie – 
tj. zaaranżowane pionowo – podnoszą 
wysokość, naniesione poziomo – poszerzają 
pomieszczenie. 
 
Trudność wykonania – mała, warto zaplanować 
kolejność – w zależności od ilości, 
szerokości pasów – można skorzystać 
z różnej szerokości wałków malarskich. 
Sposób wykonania – podstawowa zasada 
to nanoszenie kolorów od najjaśniejszych, 
inne kolory zawsze nanosi się po 
wyschnięciu tych bazowych lub sąsiadujących 
między sobą. Kluczowe jest zatem 
zaplanowanie kolejności nanoszenia 
różnych kolorów, aby sprawnie wykonać 
w/w dekoracje. Dobrze by było zastosować 
wałki o podobnej wysokości włosia, 
aby utrzymać podobną fakturę dekoracji.
 
Zagrożenia  – dobór farb o słabym kryciu 
może wpłynąć na wydłużenie czasu 
realizacji tego efektu.
PODSUMOWANIE
Nowoczesne wykańczanie wnętrz poprzez malowanie śmiało można określić swego rodzaju przygodą, w której nie tylko dekoruje się, aranżuje się pomieszczenie, ale poznaje się cechy i korzyści z zastosowanych produktów. Ważne jest to, aby efekt końcowy był zgodny z zaplanowanymi oczekiwaniami, należy zachować właściwą kolejność prac i unikać błędów.
NAJCZĘSTSZE BŁĘDY W WYKAŃCZANIU POMIESZCZEŃ
 
+ brak zastosowania gruntów typu 
„mleczka” – popularne preparaty 
gruntujące mają za zadanie zespolić 
luźne elementy podłoża i ustabilizować 
ich chłonność. Brak zastosowania 
tego typu produktu to konsekwencje 
w postaci gorszej przyczepności kolejno 
nanoszonych produktów. Zbyt szybkie 
podsychanie tych produktów, przez co 
gorszą ich jakość czy mniejsze zużycie. 
Luźne elementy są najczęstszą przyczyną 
odspajania się np. farb po czasie, co 
skutkuje niestety koniecznością zerwania 
tych warstw do stabilnego podłoża,
 
+ złe rozróżnienie „gruntów” – 
w/w preparaty działają „w podłoże” 
– emulsje podkładowe mają inne zadanie 
– stanowią tzw. międzywarstwę, 
maskują mikro wady podłoża i tak 
naprawdę pokazują jak dobrze przygotowane 
są powierzchnie do malowania. 
Częstym błędem jest np. nanoszenie 
emulsji podkładowej, przeszlifowanej 
gładzi z pominięciem preparatów typu 
„mleczka”. Ważne – grunty to gwarancja 
mocnego podłoża – trzeba tylko zastosować 
je zgodnie z przeznaczeniem,
 
+ brak umycia ścian przed malowaniem 
(renowacja) – nawet tych 
powierzchni o dobrej kondycji. 
Konsekwencją jest gorsza przyczepność 
pod nanoszone farby (nawet emulsje 
podkładowe),
 
+ zła ocena stanu podłoża – ocena 
podłoża szczególnie przeznaczonego 
do renowacji bez wykonania testu np. 
przyczepności, skutkuje złym doborem 
produktów do ich przygotowania i krótszym 
czasem trwałości tego podłoża,
 
+ brak zachowania przerw technologicznych 
między wyrobami – ważne 
aby nanosić kolejne produkty czy kolejne 
warstwy farb w warunkach i czasie 
o których informują producenci,
 
+ złe przygotowanie produktów – np. 
mieszanie gładzi wiertarką o wysokich 
obrotach grozi jej zapowietrzeniem, co 
będzie znacznie utrudniać jej aplikacje. 
Brak dokładnego wymieszania farby 
do jednolitej konsystencji, ewentualnie 
nadmierne rozcieńczenie – w efekcie 
gorsze malowanie bez krycia i osłabienie 
parametrów farby. Zawsze należy 
czytać etykiety produktu,
 
+ brak doświadczenia w dekoracji 
– należy oceniać siły i doświadczenie 
w wykonywaniu danej struktury,
 
+ zły dobór narzędzi malarskich np. 
wałków – dobre narzędzie pomoże 
prawidłowo nanieść farbę. Wałek 
odpowiedzialny jest nie tylko za 
stworzenie struktury – zależnie od jego 
wysokości runa /włosia, ale ma wpływ 
na samo malowanie. Wałek dobiera się 
do rodzaju farby i gładkości podłoża. 
Już na etapie „gruntowania” emulsją 
podkładową – na równomiernie naniesionym 
podkładzie o ładnej strukturze 
efekt końcowy będzie super, przy czym 
należy pamiętać, że „gorszą strukturę” 
farba nawierzchniowa nie zamaskuje 
i popsuje cały efekt końcowy.