Newralgiczne miejsca ucieczki ciepła w bramach garażowych

Nowe wchodzące w życie w styczniu 2021 r. przepisy zobowiązujące inwestorów do budowy domów w standardzie budynków energooszczędnych zaostrzają wymogi również względem izolacyjności bram garażowych. Również i w przypadku garaży będących częścią wcześniej wybudowanych domów, warto zadbać, by brama nie była miejscem ucieczki ciepła.

Garaż, szczególnie ten, który stanowi skrzydło budynku lub jest umieszczony w bryle domu jest zazwyczaj ogrzewany – w przeciwnym przypadku trudno byłoby zapanować nad wychładzaniem się sąsiadujących z nim pomieszczeń oraz tych, które są usytuowane bezpośrednio nad nim. Aby ciepło pochodzące z ogrzewania nie uciekało na zewnątrz, trzeba zadbać, by jego przegrody zewnętrzne – ściany, ewentualnie okna oraz brama garażowa – miały odpowiednie parametry termoizolacyjne. Jest to ważne nie tylko dlatego, że z powodu źle ocieplonych przegród wychładza się sam garaż, ale również tego powodu, że do zimnego garażu ucieka ciepło z przylegających do niego pomieszczeń mieszkalnych. Można więc powiedzieć, że izolacyjność bramy oraz ścian i stropu garażu wpływa na komfort mieszkania w domu. Straty ciepła generują też wyższe rachunki za ogrzewanie, a ponadto zaburzają mikroklimat wnętrz. Drugi powód, dla którego warto zadbać o ciepłą bramę, to komfort cieplny w samym garażu, który przecież jest nie tylko miejscem postojowym dla samochodu, ale też często również warsztatem i podręcznym magazynem. Aby w chłodne był przyjemnym miejscem do majsterkowania, temperatura nie musi być tak wysoka jak w domu, ale powinno być w nim wystarczająco ciepło oraz co ważne dla zdrowia przebywających w nim osób nie było przeciągów wynikających np. z nieszczelności bramy. Izolacja garaży będzie skuteczna tylko wtedy, gdy także brama garażowa nie stanie się miejscem ucieczki ciepła.

Jak ciepła brama według nowych przepisów

Jeśli chodzi o wymaganą izolacyjność cieplną, bramy garażowe i drzwi zewnętrzne traktowane są tak samo. Od stycznia 2021 roku współczynnik przenikania ciepła U dla drzwi zewnętrznych i bram nie może przekraczać 1,3 W/(m2·K). Co to oznacza dla rynku tych produktów? Do tej pory wszystkie typy bram garażowych, czyli rozwieralne, uchylne, segmentowe i rolowane różniły się współczynnikiem przenikania ciepła, który zależy m.in. od materiału użytego do izolacji termicznej. Czy te o mniejszym niż zalecany w nowych przepisach współczynnik U bramy znikną? Nie, bo przepisy mówią o bramach do garaży umieszczonych w budynkach, a przecież wiele z nich jest montowanych w garażach wolno stojących, nieogrzewanych i tam takie zalecenia nie obowiązują. Ponadto nowe przepisy będą dotyczyły wyłącznie budów, na które pozwolenie zostało wydane po 31 grudnia 2020 roku. Jeżeli wcześniej rozpoczęliśmy proces przygotowania do budowy i pozwolenie uzyskaliśmy – WT2021 nie będzie nas obowiązywało. Warto też zwrócić uwagę, że współczynnik przenikania ciepła dla bram garażowych wbudowanych w kubaturę budynku często jest pomijany w zestawieniach.

Ciepłe skrzydło, kluczowe uszczelki

Najlepszy współczynnik przenikania ciepła osiąga się dzisiaj w modelach bram bram segmentowych. Elementy (segmenty) wykonane z blachy stalowej wypełnione są wewnątrz materiałem termoizolacyjnym, najczęściej pianką poliuretanową, która ma bardzo dobry współczynnik przewodzenia ciepła. Producenci stworzyli bramy segmentowe z panelem o grubości 60 mm, którego współczynnik przewodzenia wynosi 0,37 W/(m2K), co wraz z nowoczesnym systemem uszczelnień przekłada się na znakomitą termoizolację całej bramy – osiąga on nawet 0,79 W/(m2∙K)

Sprawność i skuteczność ciepłych bram garażowych przekłada się również na bezpieczeństwo. Liczne i nowoczesne systemy zabezpieczeń elementów mechanicznych, pomagają chronić wszystkich użytkowników, czyniąc dom bezpiecznym. Różnica między bramą ocieploną a nieocieploną polega na zastosowaniu dodatkowej warstwy, którą stanowi materiał termoizolacyjny, najczęściej jest to bezfreonowa pianka poliuretanowa lub styropian. Takie rozwiązanie sprawia, że skrzydło bramy stanowi szczelną barierę oraz – co jest również bardzo ważne – nie skrapla się na nim woda, dzięki czemu wydłużony zostaje okres użytkowania bramy. Zwiększenie grubości skrzydła bramy garażowej w niewielkim tylko stopniu może poprawić ich izolacyjność cieplną. O energooszczędności bramy decydują nie sam panel bramy, ale uszczelki, ponieważ źródłem największych strat są łączenia poszczególnych segmentów bramy oraz strefa kontaktu bramy z ościeżnicą i ścianą budynku. Brama jest zamontowana prawidłowo pod warunkiem, że nie ma dookoła niej szczeliny w miejscu zetknięcia skrzydła ze ścianami i podłogą – brak spójności to najczęstsza wada bram rozwieralnych i uchylnych. Uszczelki zarówno obwodowe, jak i przypodłogowe powinny być odpowiednio zamontowane, a następnie odpowiednio wyregulowane. Można także zastosować specjalne profile z tworzywa sztucznego i dodatkowe uszczelki – w ten sposób uniknie się powstawania w tym miejscu mostka termicznego, przez który wydostaje się cenne ciepło. Dodatkowe podwójne uszczelki wargowe umieszczone z obu stron bramy oraz w jej górnym obszarze poprawiają izolacyjność połączenia płyty bramy z ościeżnicą i nadprożem. Zastosowanie tego rozwiązania może zwiększyć termoizolacyjność bramy segmentowej nawet o 15%. Dobrze uszczelniona brama powinna być też wyposażona w możliwie najszybszy napęd – im jest on szybszy, tym mniej ciepła ucieknie z garażu podczas jego otwierania i zamykania.

Energooszczędność bramy zależy także od montażu. Systemem dodatkowo ograniczającym straty energii cieplnej jest montaż ościeżnicy z zastosowaniem przegrody termicznej między ościeżnicą a ścianą budynku. Dzięki tej przegrodzie elementy konstrukcyjne bramy nie stykają się bezpośrednio ze ścianą, co minimalizuje powstawanie mostków cieplnych, będących przyczyną zwiększonych strat ciepła.

zdjęcie tytułowe: Hörmann

Czy artykuł był przydatny?

Dziękujemy. Podziel się swoją opinią.

Czy możesz zaznaczyć kim jesteś?

Dziękujemy za Twoją opinię.