ZAMOCOWANIA MUSZĄ BYĆ BEZPIECZNE - mechaniczne kotwy ekspresowe

Podczas mocowania elementów do podłoża betonowego nie ma miejsca na półśrodki. Zamocowania tego typu muszą dawać gwarancję bezpieczeństwa, dlatego wymagają zastosowania produktów o najwyższych parametrach nośności i odporności na warunki środowiskowe. Polecanym przez ekspertów rozwiązaniem są mechaniczne kotwy ekspresowe, które w swoim portfolio posiada Klimas Wkręt-met.

Aby jednak kotwy mogły pełnić swoje odpowiedzialne zadanie, muszą być właściwie dobrane oraz prawidłowo zamontowane. Jednocześnie niezwykle istotne jest, aby projekt  spełniał normy, opisane w  euro- kodach, czyli wytycznych do projektowania. Wykonawca natomiast powinien wykonać montaż zgodnie z  zasadami Europejskich Ocen  Technicznych (ETA), a  także założeniami, zawartymi w  samym projekcie.

POPRAWNY MONTAŻ DLA BEZPIECZEŃSTWA

Kotwy mechaniczne, znane także jako ekspresowe lub segmentowe to bardzo ważny element kotwiący – do dużych i  średnich obciążeń – które wykorzystuje się do mocowania istotnych elementów konstrukcyjnych budynków. Za ich pomocą montuje się na przykład barierki balkonowe, schodowe, konstrukcje stalowe czy fasady szklane słupowo- -ryglowe lub fasady wentylowane, toteż priorytetem pozostaje zarówno trwałość zamocowań, jak i  ich bezpieczeństwo. Odstępstwo od ściśle określonych zasad podczas montażu kotew mechanicznych może nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje, co podkreśla Global Product manager Klimas Wkręt-met Wiktor Paradny.

- W  mojej 10-letniej karierze w  systemach zamocowań i  prawie 20-letniej pracy w  budownictwie wielokrotnie spotkałem się z  rażą-cym nierespektowaniem zasad bezpieczeństwa i  łamaniem dobrych praktyk budowlanych – mówi Wiktor Paradnya. – Dlatego położyliśmy bardzo silny nacisk na edukację współpracujących z  nami partnerów. Prowadzimy wiele szkoleń i  warsztatów, dotyczących poprawnego i  bezpiecznego wykonywania połączeń kotwiących za pomocą systemów Klimas Wkręt-met. Nasi kontrahenci wiedzą, dlaczego war-to używać produktów o  najwyższej jakości, dlaczego należy używać produktów certyfikowanych, spełniających najwyższe wytyczne europejskie, jak w przypadku kotew LE z aprobatą Europejskiej Oceny Technicznej ETA.

WŁAŚCIWY DOBÓR KOTWY 

Zanim jednak dojdzie do montażu, przed wykonawcą staje wybór doboru właściwej kotwy, która będzie stanowiła solidne zamocowanie danego elementu. Podczas tego procesu na-leży pamiętać, że zgodnie z ETA w warunkach agresywnego środowiska zewnętrznego np. C4 niedozwolone jest stosowanie kotew ocynkowanych. W  przypadku zamocowania w  warunkach zewnętrznych, czyli m.in. pod styropianem, elewacją wentylowaną czy słupowo-ryglową, konieczne jest zastosowanie kotwy nierdzewnej kwasoodpornej A4, która posiada zgodnie z ETA 50-letni okres użytkowania. W drodze wyjątku, ale jedynie w  przypadku konstrukcji o  krótkim okresie użytkowania, jak np. wiaty garażowe, dopuszcza się stosowanie kotew w ocynku ogniowym lub powłoce alucynkowej (z okresem użytkowania do 15 lat) w klasie korozyjności C4 np. nasze kotwy LE-DA4 w powłoce alucynkowej.

ŁĄCZENIE ELEMENTÓW  MOCUJĄCYCH Z KOTWĄ

Szczególnie istotna jest w tym miejscu kwestia połączenia materiałów. Należy bowiem pamiętać, że konstrukcja nierdzewna czy aluminiowa nie powinna być łączona z  kotwami ocynkowanymi, a  to ze względu na różnice w  potencjałach materiałów. Oznacza to, że w  przypadku wystąpienia zjawiska połączenia galwanicznego, przyspieszy się czerwona korozja kotwy ocynkowanej, co będzie miało wpływ na osłabienie całego połączenia. Jak radzi Wiktor Paradny, ekspert Klimas Wkręt-met, w  przypadku podobnych połączeń, należy zastosować kotwę ze stali nierdzewnej kwasoodpornej np. LE-A4.

ZWRÓĆ UWAGĘ NA PARAMETRY 

Kotwy to ten element inwestycji, na którym absolutnie nie warto oszczędzać. Są wprawdzie na rynku tanie tego typu zamocowania, które wyglądem, dla niewprawnego oka, przypominają profesjonalne rozwiązania systemów zamocowań. Niestety, na wyglądzie podobieństwa się kończą, ponieważ produkty te mają niskie parametry klasy stali 4.8, podczas gdy standardem jest klasa stali 5.8. Za tym idą niskie parametry wytrzymałościowe, znaczne przemieszczenia w  otworze pod obciążeniem, słabe jakościowo nakrętki i  podkładki oraz spowodowana minimalną grubością powłoki cynkowej niska odporność na korozję.

ZASADY PRAWIDŁOWEGO  MONTAŻU

Kotwienie będzie spełniać swoje zadanie dopiero wówczas, kiedy podczas montażu wykonawca będzie trzymał się jego zasad. Wśród najczęściej popełnianych błędów montażowych można wymienić pomijanie etapu czyszczenia otworów z pyłu, który pozostał po procesie wiercenia. W  przypadku pierwszego z  wymienionych błędów, zazwyczaj mamy do czynienia z  niepoprawną średnicą otworu, zbyt płytkim otworem lub wywierconym pod niewłaściwym kątem. Jeśli natomiast mowa o  niewinnie wyglądającym pyle – niewyczyszczony pył może osłabić po-łączenie kotwy z  betonem o  nawet ~40% jej nośności.

Ostatnim, równie ważnym elementem procesu montażu kotwy mechanicznej, jest dokręcenie jej odpowiednim momentem Tinst (określonym w  ETA dla poszczególnych średnic) za pomocą klucza dynamometrycznego. Użycie zwykłego klucza może skończyć się albo przeciągnięciem klipsa przez kotwę albo do jej niedokręcenia.

- Ponieważ stawiamy na edukację klientów i  mocno podkreślamy wagę prawidłowego montażu, do każdego opakowania z  kotwami dołączamy szczegółową instrukcję montażu, z  której powinien skorzy-stać użytkownik, a  na stronie www udostępniamy ETA każdego pro-duktu – wyjaśnia Wiktor Paradny.

Kotwy nieznanego producenta, błąd polegający na mocowaniu kotwy me-chanicznej w niedozwolonym podłożu - zaprawa – próba wykonawcy usztywnienia połączenia za pomocą gwoździa. Niepoprawnie dobrana kotwa ocynkowana do warunków zewnętrznych.
Kotwy nieznanego producenta, błąd dotyczący niezachowania odległości między kotwami, ucięte kotwy niezabezpieczone antykorozyjnie. Fot. arch. prywatne W. Paradny

POMOŻE KLIMAS DESIGNFIX Choć programy konstrukcyjne służące do liczenia statyki konstrukcji szybko przeliczą, jaka siła przy danym obciążeniu występuje w jednej najbardziej obciążonej kotwie dla projektowanej konsoli mocującej, mającej dwie bądź więcej kotew w  układzie, to samo porównanie tej siły jedynie z  siłą charakterystyczną, podaną w  ETA, nie jest wystarczają-ce. Aby wyliczenia były wiarygodne, należy przeprowadzić osobne obliczenia (zgodnie z  Eurokodem 2 EN 1992-4:2018), ujmując między innymi geometrię konsoli mocującej, odległości między kotwami, odległości krawędzi betonowych i występujące w  konsoli obciążenia, takie jak: wyrywanie, ścinanie i  momenty zginające. Należy również sprawdzić wszystkie możliwe modele zniszczeń połączenia i ich interakcje.

- Niedostosowanie się do wytycznych zawartych w  projekcie, może prowadzić do osłabienia wytrzymałości kotwienia i  nieodpowiedniego działania kotwy, co z kolei może  zagrażać bezpieczeństwu konstrukcji – wyjaśnia ekspert Klimas  Wkręt-met. – Dlatego ważne jest, aby projekt kotwienia został wykonany przez specjalistę lub wy-korzystanie przeznaczone do tego oprogramowanie, takie jak Klimas DesignFiX, które uwzględni wszystkie czynniki wpływające na prawidłowe działanie kotew oraz dostosuje je do konkretnych warunków pracy. Ponieważ firma stawia na edukację konsumencką, program można bezpłatnie pobrać ze strony producenta: www.wkret-met.com.

Klimas Wkręt-met, obecny na polskim rynku budowlanym od ponad trzydziestu lat, ma istotny wkład w  rozwój całego sektora. Eksperci aktywnie pracują nad ewolucją poszczególnych grupy systemów zamocowań mechanicznych zgodnych z  międzynarodowymi i  krajowymi wymaganiami. Odzwierciedleniem DNA firmy KLIMAS jest hasło MOCNI NA POKOLENIA, które niesie za sobą rodzinne wartości, takie jak zaufanie, spokój, ochrona i  bezpieczeństwo. Stanowią one kierunkowskaz dla wszystkich działań firmy.

www.wkret-met.com

Artykuł pochodzi z
Głos PSB

Czy artykuł był przydatny?

Dziękujemy. Podziel się swoją opinią.

Czy możesz zaznaczyć kim jesteś?

Dziękujemy za Twoją opinię.

 
Artykuł powstał przy współpracy Klimas Sp. z o.o. Klimas Sp. z o.o.